Kelemen Kristóf: Szeánsz (Necromancy)

dokumentarista VR-installáció

Kék kápolna, Balatonboglár

2023. szeptember 7-10. 

Nyitva: 11:00-20:00, az installáció 20 perces turnusokban látogatható

Rendező, író: KELEMEN KRISTÓF (https://kristofkelemen.com/)
Szereplő: BAKI DÁNIEL
Narrátor (magyar): BERÉNYI NÓRA BLANKA
Narrátor (angol): THIESER ANNA
Technikai vezető, vágás: TÖMÖR GÁBOR
Zene: KRISTÓF MÁRTON
Fény: SZABON BALÁZS
VR-konzulens: FAZAKAS FANNI
Látvány-konzulens: PÁZMÁNY VIRÁG
Rendezőasszisztens: TOTOBÉ ANITA
Produkciós vezető: KOVÁCS ANDREA
Producer: Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program, Babel Camp
Együttműködő partner: Füge Produkció
Kreatív menedzsment: Let it Be! art agency
Külön köszönet: SzM – KEMKI,
Artpool Művészetkutató Központ (artpool.hu), CSERNE KLÁRA

Breznyik Péter a King Kong című happeningben, Balatonboglár, 1973. augusztus, fotó: Galántai György, Szépművészeti Múzeum  Artpool Művészetkutató Központ
Kelemen Kristóf: Szeánsz (Necromancy) dokumentarista VR-installáció, werkfotó: Tömör Gábor

A terek, az épületek, a tárgyak, a falakban futó vezetékek és még a falrepedések is emlékeket, történeteket rejtenek. A múlt árnyai jelen vannak, még ha nem is látjuk őket. Vajon mi történne, ha a modern technikának köszönhetően hangot és teret kapnának a jelenben? A Szeánsz költői kísérlet az idő és a tér korlátainak legyőzésére: a látogatók virtuális valóság (VR) szemüvegen keresztül fogadják be a színház és a 360 fokos film határmezsgyéjén mozgó, különböző érzékekre ható hibridprojektet. 

Szeánsz kontinenseken átívelő, immerzív utazásra invitál a magyar neoavantgárd egykori fontos találkozóhelyén, ahol ötven évvel ezelőtt – hivatalos betiltásuk után, de még pár évvel a társulat nyugatra emigrálása előtt – a Dohány utcai lakásszínház három napos happeninget mutatott be King Kong címen. A Kádár-kor közepén, egy szűkülő, bemerevedő világ falai között próbáltak alternatív valóságot létrehozni a színházon keresztül: először amatőr társulatként, majd a saját lakásukba kényszerülve, s legvégül emigrációban, külföldön, a kapitalista piaci viszonyok között. 

Lehet-e saját valóságot létrehozni egy diktatúra keretrendszerében? És ha kilépünk ebből, milyen szinten képes az ember bekapcsolódni más-más kultúrák valóságába, ott feloldódni, alkotni, szeretni?

A VR installáción való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

IDŐPONTFOGLALÁS

Balatonboglár, 2023, werkfotó: Nyúl Nimród


KELEMEN KRISTÓF (*1990, Pécs)


Kelemen Kristóf rendező, író, dramaturg, színházcsináló. A Színház- és Filmművészeti
Egyetemen (Budapest) szerzett dramaturg diplomát, majd ugyanitt doktori fokozatot is. A
színházi munka során számos feladatkörben kipróbálta magát: független és kőszínházi
előadások rendezőjeként és írójaként, lecture peformance-ok előadójaként,
együttműködésben születő projektek alkotójaként. Az előadásai formailag és műfajilag is
különböznek, a munkafolyamatokra kísérletekként, alkotói kalandokként tekint: készített
dokumentumszínházi előadást, interaktív színházi vetélkedőt, fikciós drámát és online
élőzéssel egybekötött idegenvezetést. Munkái kutatásokon alapulnak, és jelenkori társadalmi
és politikai kérdéseket járnak körül, miközben kevésbé látható történelmi momentumokat
tematizálnak. Előadásaival számos nemzetközi fesztiválon szerepelt, többek között a drezdai
Fast Forward, a müncheni Spielart és a Theaterfestival Basel programjában. Alkotói
munkásságát 2020-ban Junior Prima díjjal jutalmazták.
Munkáiról bővebben: https://kristofkelemen.com/


Tanulmányok:
2016-2022 – Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskola, PhD in Arts fokozat
2010-2015 – Színház- és Filmművészeti Egyetem, színházi dramaturg szak
2008-2010 – Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, magyar szak


Rendezői munkák:
2022 – A nemzet özvegye (Örkény István Színház)
2021 – Roberto Bolaño: Vad nyomozók (Radnóti Miklós Színház)
2021 – Niké, szabadságunk szobra (Trafó Kortárs Művészetek Háza)
2019 – Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás (Pálinkás Bence Györggyel, Regényi
Júliával és Tarr Judittal közösen, MU Színház)
2018 – Megfigyelők (Trafó Kortárs Művészetek Háza)
2017 – Magyar akác (Pálinkás Bence Györggyel közösen, Trafó Kortárs Művészetek Háza)
2016 – Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk (Trafó Kortárs Művészetek
Háza)
2015 – Retúrjegyet! (Janus Egyetemi Színház, Pécs)
2014 – Sok alvó közt semmi dolgom nékem (Zsámbéki Színházi Bázis)
Egyéb szakmai tapasztalat:
2016-tól a Radnóti Miklós Színház dramaturgja
Dramaturgi munkák többek között Schilling Árpáddal (Eiswind, Burgtheater Wien), Alföldi
Róberttel (Futótűz, Radnóti Színház), Schwechtje Mihállyal (Gina, Radnóti Színház), Hajdu
Szabolccsal (Gloria, Radnóti Színház), Szilágyi Bálinttal és Simányi Zsuzsannával.
Gyakornok a Münchner Kammerspiele-ben (Stephan Kimmig, Luk Perceval, Martin Kušej és
David Marton rendezéseiben).


Díjak:
2020 – Junior Prima díj
2020 – Bécsy Tamás-díj
2019 – Színikritikusok Díja a Megfigyelőkért, legjobb független színházi előadás, legjobb új
magyar dráma/színpadi szöveg
2019 – Halász Péter-díj, jelölés (Megfigyelők)
2019 – Kortárs Magyar Dráma díj a Megfigyelőkért
2018 – Thealter Fesztivál (Szeged), Kritikusdíj a Magyar akácért
2017 – Staféta-díj, a Budapest Főváros Önkormányzata által életre hívott projektpályázaton
támogatásban részesült (Megfigyelők)
2016 – Színikritikusok Díja, különdíj-jelölés a Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról
beszélünk című előadásért
2015 – Titánium-díj, a Füge Produkció által kiírt projektpályázaton támogatásban részesült
(Miközben ezt a címet…)

Scroll to Top